Probable Truth
About Power and Social Identity
23rd August to 6th September 2019
Vista Art Gallery, Tehran, Iran
Curator: Asieh Salimian
Participating artists: Shahram Entekhabi ; Ali Babaei zad ; Andrew Gilbert ; Niklas Goldbach ; Negar alemzadeh Gorji ; Behnam Kamrani ; Bjørn Melhus ; Zartosht Rahimi ; Ali Soltani Tehrani
30th. August 2019
Discussion panel on the topic of the exhibition With the presence of Shahram Entekhabi, Dr Ali Babaei zad, Dr Behnam Kamrani & Asieh Salimian
The Probable Truth
(scroll down for Farsi)
The exhibition Probable Truth, featuring a collaboration of international and Iranian artists, announces its upcoming event in Tehran in September 2019. This exhibition delves into the exploration of individual and social identity within the context of the digital revolution. Spanning from 1990 to approximately 2030, this revolution aims to seamlessly merge the realms of reality and virtuality.
In our contemporary society, the proliferation of electronic processes has made it unimaginable to function without the reliance and utilization of the global Internet network. However, this integration into the infrastructure of information systems, data, business models, and markets subjects individuals to the phenomenon of "mass surveillance." Social media platforms have provided a new arena for social activity, enabling interconnectedness and information sharing.
The media plays a significant role in visualizing concealed issues, ideologies, and discourses, often under the deceptive guise of "freedom of choice." Paradoxically, the media conceals activities or hides fundamental values and structures to maintain stability within the power system. Contrary to common belief, the media do not merely mirror reality but actively shape the social construction of reality. As the primary sources of production, reproduction, and information in the new world, the media's themes hold considerable sway in the social realm.
The production of cultural and media content is intrinsically linked to the establishment of power, serving to disseminate and reinforce societal norms while perpetuating social inequalities. In today's world, "consumption" functions as an indicator of social status, with objects and commodities becoming symbolic representations. Identity takes a backseat to consumption, prompting individuals to create false personas in the virtual world to assume different social statuses or classes.
Artists frequently explore the defining characteristics of individual and social identities, shaping our understanding of ourselves as individuals, societies, and nations. They challenge stereotypes and conventions, examining aspects such as gender, race, ethnicity, and cultural belonging. Our culture is influenced by diverse artistic and social practices, encompassing technology, politics, style, music, performance, and the arts.
Asieh Salimian
May 2019
درباره ی قدرت و هویت اجتماعی
کیوریتور: آسیه سلیمیان
هنرمندان: شهرام انتخابی - آلمان/ ایران- ; علی بابایی زاد -ایران- ; زرتشت رحیمی -ایران- ; علی سلطانی تهرانی -ایران- ; نگار عالم زاده گرجی -ایران- ; بهنام کامرانی -ایران- ; نیکلاس گلدباخ -آلمان- ; اندرو گیلبرت -اسکاتلند- ; بیورن ملهوس -آلمان
یکم تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
گالری ویستا، تهران ، ایران
با همکاری فاکتوری تی تی
هشتم شهریور ۱۳۹۸
جلسه ی بحث و گفت و گو پیرامون موضوع نمایشگاه با حضور شهرام انتخابی، دکتر علی بابایی زاد، دکتر بهنام کامرانی و آسیه سلیمیان
در قرن حاضر، قدرت معنایی ندارد مگر تراکم سرمایه و نفوذ سیاسی. بنابراین، با در نظر گرفتن آشوب و ویرانی اقتصاد جهانی، باید انتظار داشت کسانی بتوانند سرنوشت جوامع بشری را به دست گیرند که شناخت بهتر و کاملتری از راههای نفوذ اقتصادی و رهبری تجارت جهانی در دست دارند. این شرایط بستر مساعدی را برای ظهور ناگهانی سیاستمدارانی پدید میآورد که کاریزمای پوپولیستی دارند و قادرند توده را افسون کنند. نفوذ پوپولیسم و تودهگرایی، نفوذی قرن بیستویکمی است. با ظهور رسانه و شبکههای اجتماعی، موتور محرک پوپولیسم توان و زمان استفاده از این ابزار نوین را برای دستیابی به اهدافش به سرعت به چنگ آورد، چنانکه تیم تبلیغاتی پدیدهای چون ترامپ، در فضای مجازی با جمعآوری اطلاعات کلانی دربارۀ رأیدهندگان، توانست با هدف گرفتن هویتهای اجتماعی گروههای کوچک، پیغامهایی منحصربهفرد و مشخص برای آنها ارسال کند تا این احساس را به آنها بدهد که حضورشان سبب پیروزی آرای و عقایدشان در تصمیمگیریهای کلان ملی و جهانی خواهد شد
نمایشگاه «حقیقت محتمل» با همکاری گروهی از هنرمندان موفق ایرانی و آلمانی در شهریور ۱۳۹۸ در تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه هویت فردی و اجتماعی را در ارتباط با انقلاب دیجیتال به تصویر می کشد. پیشبینی میشود مرحلهی تکامل انقلاب الکترونیک که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است و تا حدود سال ۲۰۳۰ به سرانجام میرسد، همجوشی کاملی از اتصال میان دنیای واقعی و مجازی به همراه آورد
با گسترس فرایندهای الکترونیک، دیگر نمیتوان جامعهای پیشرفته را بدون اتکا و بهرهبرداری از شبکهی اینترنت جهانی تصور کرد. در اینجا فرد به مثابه «انسان شیشهای» با بخشی از جامعه ادغام و آماده میشود در زیربنای سیستمهای اطلاعاتی، دادهها، مدلهای تجاری و بازارها جای گیرد. در این راستا، رسانههای اجتماعی با ایجاد شرایطی برای ارتباط متقابل و اشتراکگذاری اطلاعات، فضای جدیدی را در عرصهی کنشگری اجتماعی پدید آوردهاند. رسانهها، تجسم امور پنهان، باورها، ایدئولوژیها و گفتمانها هستند. با ظاهر فریبندهی «انتخاب آزاد»؛ اما رسانه به قصد حفاظت از ساختار قدرت، فعالیتهایش را پوشیده نگاه میدارد یا ارزشها و ساختارهای بنیادین را پنهان میسازد. در واقع باید گفت، رسانهها برخلاف تصور رایج، آینه ی واقعیت نیستند؛ بلکه بر آفرینش اجتماعیِ واقعیت تأثیر میگذارند
از آنجا که رسانهها جامعترین بنیان تولید، بازتولید و اطلاعرسانی در جهان جدیدند، میتوان درونمایهی آنها را منبع قدرتمندی دربارهی جهان اجتماعی دانست. تولید محتواهای فرهنگی و رسانهای، آمیخته با استقرار قدرت است؛ به منظور انتشار و ترویج معانی پایه در جامعه در راستای تداوم و تقویت نابرابریهای اجتماعی. هنرمندان اغلب در جستجوی ویژگیهاییاند که هویت شخصی و اجتماعی ما را تعیین میکنند. آنها این حس را در ما پدید میآورند که به عنوان افراد، به عنوان یک جامعه یا به عنوان یک ملت، کیستیم. و همچنین مفهوم "ملت" را منتقدانه منعکس می نمایند. هنرمندان علاوه بر اینکه مشخصههایی نظیر جنسیت، نژاد، قومیت و میراث فرهنگی را میکاوند، کلیشهها و رسوم را نیز به پرسش میگیرند. هنرمندان این نمایشگاه در اثار خود به بررسی ابعاد گسترش و پیشرفت نفوذ رسانه ای در جامعه و هویت اجتماعی افراد می پردازند
آسیه سلیمیان
اردیبهشت ۱۳۹۸